Call Us (111) 234 - 5678

Tel (050) 529.29.29

Workshops

Workshop 1: Roosterprogramma Zermelo

 

Door: Lourens Ausma

 

Duur: 40 minuten

 

Het roosterprogramma Zermelo draait dit jaar een Pilot op Assen VO en Emmen VO. Ook zo nieuwsgierig hoe dit werkt? Benieuwd naar de verschillen met het huidige roosterprogamma: Masterplan? Kortom, ben je benieuwd wat je allemaal met Zermelo kunt? Kom dan langs bij deze workshop voor een introductie in Zermelo. Alvast benieuwd naar een voorproefje? Kijk op www.zermelo.nl .

 

 

 

Workshop 2: ICT

 

Door: Gerard Jans

 

Duur: 40 minuten

 

Waar kunnen onderwijs en ICT elkaar vinden? De workshop begint met een introductie van de afdeling ICT en wat deze aan werkzaamheden doet. Vervolgens gaan we in gesprek met elkaar, waar we elkaar, onderwijs en ICT kunnen vinden. Uit deze workshop haal je inzichten in de mogelijkheden die ICT voor het onderwijs te bieden heeft.

 

 

 

Workshop 3: Leerstrategieën

 

Door: Pieternel Dijkstra

 

Duur: 40 minuten

 

Leerstrategieën zijn strategieën die mensen (jong en oud) in kunnen zetten om het leren zo soepel mogelijk te laten verlopen. Leerstrategieën omvatten niet alleen strategieën die studenten helpen stof beter tot zich te nemen en te overzien, maar ook strategieën die hen helpen hun motivatie voor het leren aan te boren. In deze workshop leggen we uit wat leerstrategieën zijn, en hoe je het gebruik ervan kunt stimuleren onder jouw leerlingen. Het stimuleren van leerstrategieën kan zowel klassikaal gebeuren als in kleine groepjes en 1-op-1 contacten. Deze workshop is daarom niet alleen interessant voor docenten, maar ook voor mentoren en studiebegeleiders. Al nieuwsgierig? Kijk op: www.strategievoorleren.nl.

 

 

 

Workshop 4: Waarderend leren

 

Door: Ingrid Copinga Wollerich

 

Duur: 40 minuten

 

Middels een interactieve workshop krijg je uitleg en ondervind je hoe een waarderende benadering kan bijdragen aan het versterken van het leerproces en de motivatie van de leerling én het vergroten van het werkplezier van de docent. Wij hopen dat je ervaart en ziet dat door de aandacht te richten op wat werkt en te onderzoeken hoe je dat kunt versterken, leerprocessen niet alleen effectiever, maar ook leuker worden. Enthousiast geworden? Kijk op: www.takeastep.nl en www.waarderend-leren.nl.

 

 

 

Workshop 5: Werkstress

 

Door: Ina de Groot

 

Duur: 40 minuten

 

In deze workshop leer je wat de werking van stress op de hersenen is. Daarnaast ga je aan de slag met oefeningen hoe je met ademhaling stress kunt verminderen, ook wordt laten zien hoe dit te meten is. Het doel van deze workshop is stress beter te hanteren, maar ook om stress te kunnen signaleren bij studenten.

 

 

 

Workshop 6: Breinleren

 

Door: Ina de Groot

 

Duur: 40 minuten

 

De workshop geeft een korte introductie over breinwerking en hanteren van de zes breinleerprincipes in de les.  Gezamenlijk ga je brainstormen hoe je de breinleerprincipes in de huidige lespraktijk kunt toepassen. Het doel van de workshop is de lespraktijk kunnen verlevendigen met werkvormen gebaseerd op breinonderzoek.

 

 

 

Workshop 7: Individueel rekenonderwijs in het VO

 

Door: Crista Bruintjes

 

Duur: 40 minuten

 

Tijdens de workshop ga ik in op het individueel onderwijs met daarbij aandacht voor de hoofdstukwijzers, leerdoelgericht werken, werken aan het proces en werken met coöperatieve werkvormen. Daarbij kijken we naar het inzetten van de kwaliteiten van het kind. Het doel van deze workshop is individueel onderwijs bieden, gericht op leerdoelen rekenen en wiskunde. Handvatten geven voor management, didactiek en uitvoering. Levendig en praktisch maken van het reken en wiskunde onderwijs.

 

 

 

 

Workshop 8: ZorgThuis

 

Door: Marleen Linnenkoper

 

Duur: 40 minuten

 

Tijdens de workshop krijgen een aantal deelnemers een ouderdomspak aan. Eenmaal in het ouderdomspak wordt er via verschillende opdrachten ervaren hoe het is om oud te zijn. We bespreken met zijn allen wat de ervaringen zijn van het dragen van het ouderdomspak en wat dit met je doet. De vraag die centraal staat: Hoe voelt het om oud te zijn? Kijk voor meer informatie over ZorgThuis alvast op www.zorgthuiswinschoten.nl.

 

 

 

Workshop 9: Pestknop en jongleren

 

Door: Wilco Bronmeijer

 

Duur: 40 minuten

 

Deze workshop is een mooie mix tussen theorie en praktijk. In het eerste gedeelte van de workshop wordt uitleg gegeven hoe de meldknop werkt en wordt dit gedemonstreerd aan de hand van een aantal voorbeelden. Het doel is om de meldknop op meerdere scholen te introduceren, zodat deze in gebruik kan worden genomen. Naast dit theoretische gedeelte heeft deze workshop ook een praktische kant. In het tweede deel van de workshop leer je namelijk jongleren met drie ballen.

 

 

 

Workshop 10: Timemanagement

 

Door: Peter Vos van Sherpas

 

Duur: 40 minuten

 

“Veel te veel te doen, drukdrukdruk, hoe ga ik met mijn tijd om?” – dit herkennen we allemaal wel, structureel of zo nu en dan. Wat je in deze workshop leert is als volgt:

– Zelfkennis en zelfvertrouwen als fundament voor goed timemanagement.

– Kies slim en gebruik dit bijvoorbeeld om je mailbox elke zo goed als leeg te hebben.

– Hanteer “toegevoegde waarde” om iets al of niet te doen.

– Creëer overzicht en structuur zonder al te veel moeite.

– Gebruik je bioritme en persoonlijke planning in je eigen voordeel.

– Stel prioriteiten voordat anderen die voor jou stellen en communiceer hierover slim.

– Maak je actielijst(en) korter i.p.v. steeds langer.

– Moet Ik Dit Nu Doen? Zeker niet altijd!

– Leer nee-zeggen op een ja-manier!

 

 

 

Workshop 11: Internationale subsidiemogelijkheden

 

Door: Evelien Kist

 

Duur: 40 minuten

 

In deze workshop wordt uitleg gegeven over de internationale mobiliteitsmogelijkheden voor studenten en medewerkers (mbo). Je maakt kennis met hoe je zelf ‘over de grens’ kunt gaan. Zo krijg je informatie over hoe je een belangrijke rol kunt spelen als ambassadeur van internationaal leren: ‘Hoe kun je studenten bewegen een internationale ervaring op te doen?’. Daarnaast wordt er aandacht geschonken aan hoe je van je Europese collega’s kunt leren in de manier waarop zij het onderwijs aan hun studenten inrichten. Kortom: een workshop die echt ‘over de grens’ gaat.

 

 

 

Workshop 12: Robotica

 

Door: Cor Hospers

 

Duur: 80 minuten

 

Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met Robotica. Er wordt laten zien dat je dit keuzevak tegen relatief lage kosten kunt uitvoeren. Samen gaan we aan de slag met het logisch denken wat voor robotica van belang is. Ook kijken we naar hoe een robot leert. Van zichzelf kent een robot geen vanzelfsprekendheid. Tenzij jij het hem leert. Benieuwd naar hoe je aan de slag kunt met robotica en hoe de logica van robots werkt? Kom langs bij deze workshop.

 

 

 

Workshop 13: Edpuzzle

 

Door: Henri Kortholt

 

Duur: 40 minuten

 

Edpuzzle is een gratis tool waarmee bestaande video’s (bijv. Youtube)  op internet eenvoudig kunnen worden ingekort en voorzien van geluidopnames, open vragen, meerkeuzevragen en commentaar. Leerlingen kunnen m.b.v. een code terecht bij de bewerkte video, deze bekijken, beluisteren en de vragen beantwoorden. De docent krijgt inzage in de scores van de leerlingen en de antwoorden die zij hebben gegeven. Tevens kan hij de antwoorden op de open vragen beoordelen en van commentaar voorzien.  In deze workshop krijg je inzichten in de mogelijkheden van deze gratis tool. Let op: Neem bij deze workshop een smartphone of tablet en oortjes mee, omdat we samen Edpuzzle gaan gebruiken.

 

 

 

Workshop 14: Seesaw

 

Door: Anke Keidel 

 

Duur: 40 minuten

 

In deze workshop wordt de applicatie Seesaw uitgelegd. Met deze app kunnen leerlingen op een simpele wijze een digitaal/online portfolio opbouwen. De app biedt de mogelijkheid om bij te dragen aan gepersonaliseerd leren en differentiëren in de klas. Het biedt leerlingen de mogelijkheid om zelf materiaal in hun portfolio te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld door te schrijven, of foto’s of video’s te maken. Daarnaast kan een leerling door middel van geluidsopnames het materiaal van het benodigde commentaar voorzien. Kortom: Deze applicatie beidt een diversiteit aan mogelijkheden die we in deze workshop samen gaan verkennen Je kunt Seesaw alvast bekijken via: https://web.seesaw.me/

 

 

 

Workshop 15: Onze onderwijsdroom

 

Door: Siemen Bleijenberg 

 

Duur: 40 minuten

 

In deze workshop vertellen we ons verhaal. Het verhaal van een verandering binnen een school. Met dit verhaal dagen we je uit zelf aan de slag te gaan om verandering te brengen. Dit doen we door voorbeelden te geven en hiermee te laten zien hoe je veranderingen tot stand kunt brengen binnen het schoolsysteem.