Call Us (111) 234 - 5678

Tel (050) 529.29.29

Workshops

Let op! Schrijf je voor één 40 minuten workshop in ronde 1 en één 40 minuten workshop in ronde 2 in, of voor één 80 minuten workshop.

 

Workshop 1 | De kracht van Harmonie

Door Mieke Leertouwer

Duur: 40 minuten

 

Tijdens deze workshop ligt de nadruk op de kracht van harmonie, dit wordt gedaan doormiddel van zang. Er zal een lied meerstemmig worden ingestudeerd om de harmonie voelbaar te maken. Centraal staat samenwerken maar ook weten dat je soms iets alleen moet doen, even de boventoon mag voeren, en dat soleren niet betekent dat je niet meer in harmonie bent met je medezangers/collega’s.

 

Je hoeft niks voor te bereiden of mee te nemen, come as you are.

 

Workshop 2 | De reis van je leven (alleen in ronde 1)

Door: Edukans

Duur: 40 minuten

 

Heb jij altijd al eens een avontuur buiten de grenzen van Nederland willen beleven? Wil je met jouw school handen en voeten geven aan idealen en aan wereldburgerschap? In deze workshop ontdek je hoe je jouw vakmanschap kunt delen met collega’s in ontwikkelingslanden. Hoe jullie bijdrage een meerwaarde is voor de kwaliteit van het onderwijs daar én hier. En ook hoe jij zelf als professional groeit en bloeit door deel te nemen aan de reis van je leven.

 

In je werk maak je dagelijks het verschil voor kinderen en jongeren in Nederland. Tegelijk blijf je ook graag jezelf verder ontwikkelen; als professional, als mens. Hoe blijf je met volle energie voor de klas staan? World Teacher biedt een onvergetelijke leerreis naar het hart van je werk! Going Global geeft een boost aan de hele school.

Bekijk alvast dit filmpje 

Handig om bij je te hebben: telefoon of tablet met internetverbinding.

 

Workshop 3 | Krachtgericht werken; elke docent heeft z’n talent!

Door: Karien Andree-Smit

Duur: 80 minuten (Let op! deze workshop duurt 2 workshoprondes)

 

Elke persoon is uniek, elke docent is uniek. Aan de hand van een ‘Type Indicator’ brengen we snel en overzichtelijk jouw eigenschappen en talenten in kaart, waarmee het leren kennen van jezelf en vooral ook anderen in een nieuw daglicht wordt gesteld. Waar ben je goed in? Wat zijn jouw stressoren? Waar liggen jouw behoeften? Vanuit jarenlange ervaring en expertise zal ik je kennis laten maken met deze praktische persoonlijkheidstheorie, iets waar je de rest van je (werk)leven plezier van kan hebben! Ook erg handig en nuttig als je aan de slag gaat met teamontwikkeling.

 

Handig om mee te nemen, pen en papier.

 

Workshop 4 | Onderwijs op maat

Door: Mirjam Veenema- Alink 

Duur: 40 minuten

 

Tijdens deze interactieve workshop ontdek je hoe “onderwijs op maat/maatwerk” op de Woldborg wordt vormgegeven. Sinds een aantal jaar wordt gewerkt met leerlingen die vakken op een hoger niveau volgen. Zo kan het zijn dat een BB-leerling Engels op KB of zelfs TL niveau doet. Leerlingen worden meer gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen. Tijdens de workshop krijg je antwoorden op de vragen: Hoe kan je stapsgewijs het onderwijs op maat invoeren op jouw locatie? Wat betekent maatwerk voor de leerlingen en wat vraagt het van jou als docent?

 

Handig om mee te nemen, pen en papier.

 

Workshop 5 | Suiker Fabriek Terrein

Door: Sjoerd Pool

Duur: 40 minuten

 

Deze workshop gaat over het Suiker Fabriek Terrein van de voormalige suikerfabriek in Groningen als nieuwe leeromgeving. Naast een toelichting op de huidige projecten is er ruimte om te brainstormen over innovatieve mogelijkheden op het terrein die we samen kunnen realiseren. Een workshop vol inspiratie!

 

Handig om te weten, Laat je verrassen en denk creatief na: 22ha vlak bij de stad Groningen wat zou jij daar mee doen?

 

Workshop 6 | TerraStart

Door: Rob Schipper en Nadia Dekker

Duur: 40 minuten

 

TerraStart is een schakel  tussen onderwijs en het werkveld. Tijdens deze workshop kom je meer te weten over de unieke werkwijze van TerraStart en de ontwikkeling rondom interne inzet van jobcoaching.

 

Je hoeft niks voor te bereiden of mee te nemen.

 

 

Workshop 7 | Groepswerk in tafelgroepen

Door: Jan van Dijk

Duur: 80 minuten

 

Groepswerk is één van de speerpunten in het opleidingsplan van het Groene Lyceum. Werken in tafelgroepen kan daarbij een goede organisatievorm zijn om projectmatig te leren werken. Het werken met projecten zijn een leuke en leerzame werkvorm. Maar hoe zet je dat op? Hoe begeleid je het proces als docent en coach? En op welke manier kunnen de competenties daar een rol in spelen? Niet alleen docenten die in het groene Lyceum werken kunnen deze manier toepassen. Vooral onderbouw docenten en leerpleinleren sluiten hier bij aan. In deze workshop ga je aan het werk, werken naar een eindproduct vanuit 5 rollen en wordt er uiteindelijk gereflecteerd op het proces aan de hand van de competenties. Dit is een werkvorm die goed toe te passen is binnen diverse vakgebieden bij het projectmatig werken.

 

Handig om mee te nemen, een divice waarmee je informatie kan opzoeken en verwerken.

 

Workshop 8 | Nabespreking met Alexander Minnaert en Wim de Ridder (alleen in ronde 1)

Door: Alexander Minnaert en Wim de Ridder

Duur: 40 minuten

 

In gesprek met Alexander Minnaert en Wim de Ridder. Wil je nog doorpraten met Alexander en Wim? Hebben zaken je geraakt? Heb je vragen, dilemma’s? Ga dan in gesprek met de heren.

 

Workshop 9 | Ronnie Gardiner Methode, zet je brein in beweging! (alleen in ronde 1)

Door: André de Jong en Mariken Jaspers

Duur: 40 minuten

 

Wie graag eens zijn hersenen op een verrassende en vrolijke manier in beweging wil zetten is van harte uitgenodigd voor deze workshop. De Ronnie Gardiner Methode (RGM) is een oefenmethode voor de hersenen waarbij ritme en muziek ingezet worden om beweging, spraak en cognitie tegelijkertijd te stimuleren. Doel van de oefeningen zijn onder meer verbetering van concentratie, cognitief schakelen en lees-/leervermogen. Aan het eind van de workshop hebben de deelnemers inzicht in de methode RGM en zelf ervaren wat het doet. Onder leiding van Mariken Jaspers en André de Jong van RGM Nederland worden samen enkele oefeningen uitgevoerd, je hersenen zullen nooit meer hetzelfde zijn. De methode is bijzonder geschikt voor kinderen, maar niet minder voor volwassenen, iedereen is 5 oktober van harte welkom! Ook Ronnie Gardiner (85 jaar en super fit) is aanwezig, hij heeft er zin in.

 

Je hoeft niks voor te bereiden of mee te nemen.

 

Workshop 9 | Actieve werkvormen (alleen in ronde 2)

Door: Yanoula van der Zwaard

Duur: 40 minuten

 

Tijdens de workshop actieve werkvormen hoop ik mijn collega’s te inspireren in het gebruiken van activerende werkvormen. Het doel van deze workshop is nieuwe actieve werkvormen leren of oude bekende werkvormen weer in de herinnering ophalen.  Tijdens de workshop worden een aantal werkvormen in de praktijk gebracht en ervaringen uitgewisseld. Ook ga ik kort iets vertellen over de zin en onzin van het gebruik van activerende werkvormen.  Kortom, kun je wel wat inspiratie gebruiken om jouw leerlingen meer betrokken te krijgen bij de lesstof, dan zie ik je graag bij de workshop activerende werkvormen.

 

Workshop 10 | “Ze willen niet”

Door: Margreet Lindenbergh en Maria Tiggelaar

Duur: 80 minuten (Let op! deze workshop duurt 2 workshoprondes)

 

Het onderwerp van deze workshop is het motiveren van leerlingen. Wij presenteren kort iets vanuit de theorie en onze visie. Daarna gaan de deelnemers in groepen uiteen en bespreken hun mening en ervaringen rondom het onderwerp. Dit delen we vervolgens met de hele groep. Verder bespreken we onze ervaringen met het coachen van leerlingen met motivatieproblemen.

 

We gebruiken in onze workshop activerende werkvormen die ook in lessen/mentoruren kunnen worden toegepast. Tijdens deze workshop krijg je handige tips hoe je leerlingen kan motiveren.

 

Je hoeft niks voor te bereiden of mee te nemen.

 

 

Workshop 11 | Bereik meer in je les met beweging en dans

Door: Tresor Nzita Fatima

Duur: 40 minuten

 

Tresor Nzita Fatima is een oud leerling van Terra Winsum. Tegenwoordig heeft hij zijn eigen dansschool ‘Tresor Dance Center’. Tijdens het OGN congres gaat Tresor een workshop verzorgen. Tijdens deze workshop maken docenten kennis met de manier waarop Tresor les geeft. Centraal staan de onderwerpen lastige leerlingen en hoe je leerlingen meer zelfvertrouwen en zekerheid kan geven over zichzelf.  Het doel van deze workshop is inzicht krijgen in hoe je op een andere manier met bepaalde situaties in de les om kan gaan. Ook krijg je tips hoe je ervoor kan zorgen dat je les leuker en interessanter wordt voor leerlingen.

 

Handig om te weten, het kan zijn dat je tijdens de workshop gaat bewegen en wat oefeningen gaat doen, je mag sportieve kleding aan.

 

 

Workshop 12 | Peat Valley & Repositioning Education in the Region (alleen in ronde 1)

Door: Evelien Kist 

Duur: 40 minuten

 

De workshop wordt een zoektocht naar (en selectie van) collega’s die hun kennis van en met regioleren (en de betrokken partners) in welke rol dan ook, willen en kunnen inzetten tijdens een Learning, Teaching en Training Activity van zeven dagen in Zweden (geen kosten aan verbonden: all inclusive!).

 

Na een inleiding over het strategische partnerschap ‘Peat Valley+, Repositioning Education in the Region’, de doelen, opbrengsten en onderdelen van dit project, wordt gevraagd expertise op het gebied van Regioleren te noteren. Je moet aangeven wat in jouw ogen de belangrijkste kennis en ervaringen zijn om te delen om van werken in de triple helix een succes te maken. Je kunt daarbij denken aan vaardigheden, kwaliteiten, kennis; kortom, alles waar de partners in het project echt wat aan hebben.

 

Handig om te weten, Een beetje Engels kunnen spreken is een pré..

 

Workshop 13 | Drones

Door: Jos Paulssen en Jan Hoving 

Duur: 40 minuten

 

Wil jij meer te weten te komen over Drones en hoe deze ingezet worden bij Terra? Kom dan naar deze workshop. Bij aanvang van de workshop wordt gevraagd wat je wil bereiken tijdens de workshop, hier zullen Jos en Jan op inspelen.

 

Handig om te weten, kijk alvast naar een filmpje over drones bij Terra! Klik hier

 

Workshop 14 | Samenwerkend versterkend in de praktijk(alleen in ronde 1)

Door: Jaap Oosterloo

Duur: 40 minuten

 

Tijdens deze workshop krijg je een uitleg van de route Arbeid in de regio West (Westerkwartier en gem. Noordenveld) van Werk in Zicht. Voor elke PrO leerling een passend perspectief met betrekking tot de uitstroom in samenwerking met de gemeente(s) in de regio. Vroegtijdige samenwerking met externe partners zoeken om de juiste route te bepalen voor een kwetsbare groep jongeren. En ze succesvol te plaatsen op de arbeidsmarkt, in de maatschappij en/of in een vervolgopleiding.

 

Kortom: Samenwerken(d) versterken(d) in de praktijk(school)

 

Handig om te weten, je hoeft niets mee te nemen. Ter voorbereiding is het belangrijk om te weten hoe dit in de regio van jouw school is georganiseerd. Wat gaat goed en wat kan beter georganiseerd worden?

 

Workshop 14 | Het effect van samenwerking tussen docenten (alleen in ronde 2)

Door: Mirjam van der Sluis

Duur: 40 minuten

 

Voor mijn master onderwijskunde heb ik vorig jaar onderzoek gedaan naar de effecten van de samenwerking van docenten op de kwaliteit van het onderwijs. Na een jaar hard zwoegen lag daar dan eindelijk mijn verslag, maar dan wil je er ook wat mee doen!

 

De eerste scholen van Onderwijsgroep Noord zijn gestart met team gecentreerd werken. Hierbij krijgt samenwerking een hele andere dimensie en samen overleggen des te belangrijker. Een manier om te kijken naar deze samenwerking is door het maken van een sociogram. Vele van jullie hebben dit misschien al wel gedaan om een klas in kaart te brengen, maar dit kan ook voor jouw docententeam. In deze workshop wil ik jullie laten ervaren en laten zien welke invloed samenwerking kan hebben op de kwaliteit van het onderwijs. Het doel van de workshop is inzicht geven en laten ervaren dat de manier waarop en de mate waarin je samenwerkt ook invloed heeft op de kwaliteit van het onderwijs dat je geeft.

 

Je hoeft niks voor te bereiden of mee te nemen.

 

Workshop 15 | Lesson Study

Door:  Helmieke van Ditmarsch en Floor Goetssch

Duur: 40 minuten

 

Lesson Study is in Nederland een relatief nieuwe aanpak voor docenten van welk vak of niveau dan ook om zich te professionaliseren. In een Lesson Study ontwerpt een team docenten een ‘onderzoeksles’ op basis van een leerprobleem van leerlingen, observeert deze les ‘live’, en verzamelt gegevens die gezamenlijk geanalyseerd worden om het onderwijzen en leren van leerlingen te verbeteren. Lesson Study is afkomstig uit Japan waar het helemaal is ingebed in het onderwijssysteem. Sinds circa 2000 verbreidt het zich over de wereld en de laatste jaren ook in Nederland.

 

In deze workshop wordt aan de hand van voorbeelden uitgelegd wat Lesson Study is. Naast een presentatie proberen we ook een aantal interactieve opdrachten te verwerken. Aan het einde van de workshop heb je een beeld over wat Lesson Study is, wat Lesson Study oplevert en wat er nodig is om Lesson Study op school een plek te geven.

 

Handig om mee te nemen, enthousiasme en nieuwsgierigheid!

 

Workshop 16 | De rol van de raad van toezicht (alleen in ronde 1)

Door: RvT

Duur: 40 minuten

 

Tijdens deze workshop wordt de rol van de Raad van Toezicht in een veranderende organisatie toegelicht. Zicht krijgen op verwachtingen vanuit alle geledingen van OGN op rol RvT, tegen de achtergrond van ons eigen visie document. Klik hier voor het visie document. 

 

Workshop 16 | Flipping the classroom (alleen in ronde 2)

Door:  Sander Drenth

Duur: 40 minuten

 

Tijdens deze workshop krijg je uitleg en inzicht over het fenomeen “flipping the classroom” en hoe dit op te starten en toe te passen. Na afloop van de workshop ben je in staat om zelf video materiaal te produceren, te vinden en te bewerken, alsmede dit aan de leerlingen aan te bieden via de ELO.

 

Om een beter beeld te krijgen over het fenomeen flipping the classroom kijk het volgende filmpje.

 

Je hoeft niks voor te bereiden of mee te nemen.

 

Workshop 17 | Meerwaarde van de docent- onderzoeker

Door: Ine Sturkeboom, Jan Harbers en Birgit Schalkwijk

Duur: 40 minuten

 

Een aantal verrassende onderzoeksresultaten laten je tijdens de workshop met een nieuwe blik naar het onderwijs kijken. Maar hoe zorg je dat je zelf met een objectieve en frisse blik naar je  werk blijft kijken? De dagelijkse vanzelfsprekendheden in de klassen, in het team, op de vestiging en binnen de organisatie hebben ver dragende gevolgen voor de kwaliteit van ons onderwijs. Is de bekende weg de beste? Je gaat aan de slag met de vraag: “Wat kan een docent-onderzoeker bijdragen aan goed onderwijs en succesvolle innovaties?”

Dit gebeurt met Birgit Schalkwijk (Terra vo), Ine Sturkenboom (Terra mbo) en Jan Harbers (Terra HGL). Zij delen graag hun eigen (onderzoeks)ervaringen die ze opdeden tijdens en na het behalen van hun Master. Wil je van gedachten wisselen over onderwijs, geïnspireerd raken, je een onderzoeker voelen? Sluit dan vooral aan bij deze workshop!

Handig om te weten, van de workshopdeelnemers verwachten we dat ieder een eigen device (mobile telefoon volstaat) meeneemt, waarmee hij op internet kan.

 

Workshop 18 | Jouw school op social media!

Door: Afdeling Marketing en Communicatie

Duur: 40 minuten

 

Jouw school op social media! Er gebeuren zoveel leuke en mooie dingen op jouw vestiging. Op welke manier gebruik je daarvoor de verschillende social media kanalen? Wat zijn de do’s en don’ts? Welke doelgroep benader je met welk medium het beste? En hoe maak je nu eigenlijk een pakkende tekst? Tijdens deze workshop leer je meer over doelgroep benadering op social media en daarnaast een kort maar krachtige tekst te maken voor bij jouw berichten!

 

Handig om te weten, neem een eigen smarthpone/tablet mee.

 

Workshop 19 | Plastic Fantastic

Door: Sectie kunstvakken van Terra Eelde

Duur: 40 minuten

 

Een inspiratiebijeenkomst voor collega’s, met als rode draad: Duurzaamheid  en samenwerking tussen de vakken binnen Terra. Met de collega’s van de secties Kunstvakken Terra Breed is nagedacht over een gemeenschappelijke visie op Kunstonderwijs. Het Manifest “Groen onderwijs met een gouden randje” is het resultaat van een proces van gezamenlijke reflectie over waarom kunstonderwijs onontbeerlijk is voor de leerlingen van Terra en wat de collega’s binnen de kunstvaksecties beweegt in hun taak en rol als begeleider, coach, docent van onze leerlingen en hun visie en missie ten aanzien van de ontwikkeling van kunst- en cultuuronderwijs binnen de scholen van Terra.

 

“Plastic Fantastic!”
Inmiddels is, voortvloeiend uit o.a. het Manifest, het opzetten van een vakoverstijgend project bij Terra Eelde gericht op Duurzaamheid een speerpunt geworden.
Wat de wereld van morgen nodig heeft zijn mensen die probleemoplossend, kritisch en creatief zijn. De leerlingen van Terra Eelde worden uitgedaagd om vanuit eigen creativiteit bij te dragen aan de wereld van morgen. Zij worden begeleid door docenten en externe specialisten in het op zoek gaan naar vernieuwende antwoorden op vraagstukken van nu. En dan vooral ten behoeve van opgaven uit hun directe omgeving. De leerlingen van Terra worden geconfronteerd en uitgedaagd met realistische opgaven waarin de drie invalshoeken van duurzaamheid:  people, planet en profit als een rode draad door het studieproces lopen. Dit project heet binnen Terra Eelde “Plastic Fantastic!” – van plastic afval tot Vormgeving en Kunst en heeft een vakoverstijgend karakter.

 

Het vernieuwd VMBO biedt vooral kansen om binnen de profielen Media, Techniek & Design en Groen & Design aansprekende vakoverstijgende lessen aan te bieden vallende onder het thema Duurzaamheid.  Graag willen wij vanuit Eelde de eerste aanzet met onze collega’s delen.

 

Het doel van deze workshop is het delen van een beweging naar betekenisvol onderwijs vanuit een onderzoekende houding, binnen het thema Duurzaamheid.

 

Je hoeft niks voor te bereiden of mee te nemen.

 

Workshop 20 | Itslearning, een schatkamer van mogelijkheden

Door: Erwin van Pelt

Duur: 40 minuten

 

Gebruik je itslearning regelmatig, maar denk je soms… Er zou toch meer moeten kunnen? Maar weet je niet precies hoe en wat? Dan is dit de workshop voor jou! Een inspirerend overzicht van (onbekende) mogelijkheden in itslearning. Denk hierbij aan differentiëren, personaliseren maar ook andere handige tips en trucs. Na deze workshop heb je meer inzicht gekregen in de mogelijkheden die itslearning biedt om jouw onderwijs te ondersteunen en te verrijken. Ook heb je inspiratie opgedaan om de mogelijkheden van itslearning te verkennen en toe te passen in jouw lessen

 

Handig om te weten, De workshop is geen knoppencursus. De bijeenkomst is bedoeld ter inspiratie en om vragen te stellen.

 

Workshop 21 | Kampvuur

Door: Astrid Berendsen en Soon Ja Laverman

Duur: 80 minuten (Let op! deze workshop duurt 2 workshoprondes)

 

Een ieder (of een team) heeft in zijn/haar werk onderwerpen, dilemma’s, belangen en problemen waarover een besluit genomen moet worden. Het voeren van de dialoog is dan op zijn plaats. En waar kun je dit beter doen dan bij een kampvuur met een “kampvuurgesprek”. Om dit kampvuurgesprek en dus de dialoog goed te voeren willen we een methode aanreiken waardoor zoveel mogelijk wijsheid uit de groep benut wordt. De methode draagt bij aan het komen tot goede raadgeving die tot goede besluiten leidt.

 

Je leert op een betekenisvolle manier in dialoog te gaan over soms lastige onderwerpen waarover een beslissing genomen moet worden. Je deelt tijdens het kampvuurgesprek jouw waarheid met de groep; de collectieve wijsheid. Het gaat hierbij om oprechtheid zonder te veroordelen en zonder er persoonlijk op aangekeken te worden. Dankzij de oprechte ideeën kan degene die een vraagstuk inbrengt betere en beter afgewogen besluiten nemen. Je maakt kennis met een methode die gebaseerd is op dialoogvormen vanuit de hele wereld en die je kunt toepassen dichtbij in je dagelijks werk.

 

Handig om te weten, het kampvuurgesprek voeren we buiten bij een kampvuur. Neem dus passende kleding mee.

 

Workshop 22 | Teken je gesprek

Door: Adinda de Vreede

Duur: 40 minuten

 

In deze workshop kun je kennismaken met het visueel maken van een (coachings) gesprek met een leerling of collega. Hoe maak je een gesprek visueel? Wat zijn de voordelen en mogelijkheden wanneer je een gesprek visueel met kleuren, symbolen en woorden vastlegt.

 

Teken je gesprek is een visuele gespreksmethode die ik in mijn werk als leerlingbegeleider op het Dollard college ontwikkeld heb. Er zijn inmiddels 2 boeken uitgegeven: Teken je gesprek over gedrag en Teken je gesprek over faalangst. Ik ben nu bezig met het derde boek: Teken je gesprek over werkhouding. De workshop sluiten we af met het maken van een gesprekstekening over iets dat gelukt is: een succestekening. Voor meer informatie klik hier.

 

Het doel van de workshop is om je te informeren over de mogelijkheden en de voordelen van het visueel maken van een coaching gesprek.  Je leert over de basishouding van Teken je gesprek, het gebruik van de kleuren, symbolen en sjablonen. In de workshop ervaar je het effect van een gesprekstekening. Het sjabloon dat we daarvoor gebruiken: de succestekening, kun je daarna met leerlingen of docenten toepassen.

 

Handig om te weten, teken je gesprek is geen tekenen. Je hoeft dus niet te kunnen tekenen. De gesprekstechniek kun je vooral in individuele gesprekssituaties inzetten en is dus minder geschikt voor klassikaal gebruik. De workshop is een kennismaking, wanneer je echt gesprekken wilt leren tekenen, zul je je er verder in moeten verdiepen middels de boeken of een cursus.

 

Workshop 23 | Yoga

Door: Maartje Dieker

Duur: 80 minuten (Let op! deze workshop duurt 2 workshoprondes)

 

Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met een aantal basis yogahoudingen en ademhalingstechnieken.  Een gedeelte zal toegespitst zijn op houdingen die je tijdens de les kunt gebruiken voor jezelf of voor de leerlingen om rustiger te worden en meer focus te krijgen zodat je je beter kunt concentreren. Ook zullen we een aantal oefeningen doen die je als Energizer kunt gebruiken.

 

Na de workshop weet je hoe je yoga kunt gebruiken tijdens je lessen en zelf ervaren wat yoga met je kan doen.

 

Handig om te weten, draag makkelijke kleding en eet niet te zwaar bij de lunch!

 

Workshop 24 | Empatische relatie met studenten geïnspireerd op alle dagen leefplezier

Door: Diesje Zwart (is ambassadeur van Leefplezier) en Karline Malfliet (is een NHL/ECNO collega)

Duur: 80 minuten (Let op! deze workshop duurt 2 workshoprondes)

 

Verdieping in de empatisch- pedagogische relatie.

Pedagogische tact: Het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de student. Wie wil dat niet? De pedagogische relatie er een is tussen mensen, en daarom niet helemaal inzichtelijk, stuurbaar, voorspelbaar. Er is nooit één goed antwoord en het antwoord dat deze keer goed is, hoeft dat de volgende keer niet weer te zijn. Dat maakt dat het begeleider zijn, kwetsbaarheid in zich heeft.

 

Werken aan de bondige biografie met de Leefplezierboom. Je professioneel ontwikkelen als docent betekent het voortdurend bevragen, verdiepen, verfijnen, bijstellen van je ‘weten’. Daarom vormt de persoonlijk en professionele biografie een krachtige insteek.
Met behulp van de Leefplezierboom breng je door middel van een interview beknopt en overzichtelijk  je biografie in beeld samen met wat je Leefplezier geeft. Zo geef en krijg je in één blik een goede indruk van wie de ander is, hoe die zo geworden is.

 

Het doel van deze workshop is een leuke, plezierige, zingevende bijeenkomst, waarin je zicht krijgt op wie je bent als docent, hoe je het verschil kan maken en wat je wilt uitstralen in de empathisch pedagogische relatie.

 

Je hoeft niks voor te bereiden of mee te nemen.

 

Workshop 25 | Dienend Leiderschap

Door: Eliene Schuinder

Duur: 40 minuten

 

In deze workshop verkennen we samen de 8 gedragingen van Dienend Leiderschap. Ik wil hiermee de schoolleiders graag inspireren en  laten nadenken over hun eigen gedrag aan de hand van de elementen van deze leiderschapsfilosofie.

 

Collega schoolleiders weten aan het eind van de workshop meer over Dienend Leiderschap en kunnen dit ook zien vanuit hun eigen perspectief als leidinggevende. Na deze workshop hebben ze zelf ook handvaten om het Dienend Leiderschap een duidelijke plek te geven binnen hun schoolleiderschap.

 

Handig om te weten, behalve mogelijk schrijfgerei niks extra’s nodig.

 

Workshop 26 | Building Learning Power

Door: Anton de Vries

Duur: 40 minuten

 

Building Learning Power, een Brits goed doordacht onderwijsconcept (prof. Guy Claxton) helpt leerlingen hun ‘leerspieren’(leercapaciteiten) in vier gebieden te trainen. Vanuit de gedachte ‘leren is te leren’ (growth mindset) worden leerlingen voorbereid op de complexe wereld van nu. Deze is niet alleen waardevol voor op school, maar ook thuis, in de sportvereniging enz. De focus in deze workshop ligt op het gebied van de ‘Vindingrijkheid’. Hoe kan ik als leerkracht hier een begin mee maken? Wat vraagt dat van mij? Een eerste actieve kennismaking met BLP.

Veel leraren kennen het belang van meta cognitie, reflectie, verbindingen kunnen leggen enz. , maar vinden dit lastiger te implementeren in de lessen. Het goed doordachte onderwijsconcept Building Learning Power geeft inzicht op de ‘hoe vraag’ van het leren. Doel is om leraren te laten kennismaken met dit concept.

 

Handig om te weten, kom naar de workshop met een ‘open mind’.

 

Workshop 27 | Mindfulness

Door: Rommy Hutting

Duur: 40 minuten

 

Even een moment voor jezelf om tot rust te komen tijdens deze intensieve dag. We gaan een aantal mindfulnessoefeningen doen. Een korte die je ook op je werk kan toepassen en een langere. Naast korte uitleg over wat mindfulness is, krijg je enkele tips  over hoe je de energiebalans beter kan houden op je werkdag. Graag als je je opgeeft op tijd komen zodat we direct kunnen starten met de oefeningen.

 

Het doel is kennis maken met mindfulness door middel van het zelf ervaren. Een idee krijgen wat het voor je kan doen opdat je meer in balans blijft en daarmee meer plezier houdt in je werk. Je krijgt een lijst met tips mee om mindfulness toe te passen op je werk. Dit kan je uitwisselen met je collega’s en misschien elkaar stimuleren om het actief toe te passen.

 

Handig om te weten, graag op de starttijd van de workshop aanwezig zijn en als je later bent dan graag in stilte binnen komen omdat we dan al begonnen zijn.

 

Workshop 28 | Gilde nieuwe stijl

Door: Marius Klein

Duur: 40 minuten

 

Gilde Nieuwe Stijl is werken met studenten in de praktijk. De school als belangrijkste locatie is geen uitgangspunt meer, het leren vindt plaats in de praktijk. Veel praktijk en toch BOL opleiding. Hoe organiseer je dat. Waar loop je tegen aan en welke valkuilen zijn er. Hoe werk je samen met verschillende partijen. Onderwijs op maat, de sleutel naar succes

 

Je hoeft niks voor te bereiden of mee te nemen.

 

Workshop 29 |  Een veilig gevoel in de klas

Door: Carla ten Ham- Mourik en Sjonnie Vrieze

Duur: 80 minuten (Let op! deze workshop duurt 2 workshoprondes)

 

Hoe creëer ik een veilige sfeer in de klas? Hoe kan ik ervoor zorgen dat er niet gepest wordt  in mijn les? Wat kan ik doen om van mijn klas een hechte groep te maken?  In deze workshop krijg je informatie over groepsprocessen en de manier waarop je daar invloed op kunt uitoefenen. Je gaat ook zelf dingen ervaren en actief aan de slag. En de gebruikte werkvormen kan je de volgende dag weer toepassen in je eigen les.

 

Het uiteindelijke doel van de workshop is dat je meer bewust wordt van de invloed die je hebt op een groep en dat je met nieuwe ideeën verder kan bouwen aan een veilige sfeer in de klas. Want als onze leerlingen zich veilig voelen,  zijn ze veel beter in staat om te leren en vergroot dat de kans op een diploma.

 

Handig om te weten,  de workshop is niet alleen interessant voor mentoren, maar ook voor docenten. We zijn immers  allemaal verantwoordelijk voor een veilige sfeer in de klas.

 

Workshop 30 | Innovatiecafé

Door: Marjan Nijebanning- Pot

Duur: 80 minuten (Let op! deze workshop duurt 2 workshoprondes)

 

De leraar is de centrale spil en de creatieve architect van het onderwijs. In het innovatiecafé kunnen leraren die een innovatie ambitie hebben of een heel goed idee om het onderwijs dat zij verzorgen te verbeteren dit pitchen in een innovatiepanel. Dit panel (bestaande uit leerlingen, leraar, afdelingsdirecteur, regiodirecteur, lid CVB en externe deskundige) hoort de pitch aan en kijkt of dit idee opgenomen kan worden in de innovatiepiramide van OGN. Deze innovatiepiramide zal als rode draad fungeren om ons onderwijs te verbeteren en in te spelen op nieuwe ontwikkelingen vanuit de behoefte en wens van de leerkracht. Tijdens het OGN congres zal het beste idee bekend gemaakt worden om hier vervolgens direct mee aan de slag te gaan. Alle  ideeën krijgen feedback. Of jouw idee wordt opgenomen in de innovatiepiramide hangt af van de feedback en of je het idee nog moet verbeteren.

 

Binnen de organisatie kijken we dan per periode welke innovatie kan worden doorgevoerd en ontwikkeld door de lerarent(en). Je krijgt dan de mogelijkheid om binnen de LOF (Leraren Ontwikkel Fonds) regeling je innovatie (deels) gefinancierd en begeleid te krijgen.

 

Je hoeft niks voor te bereiden of mee te nemen (tenzij je de pitch wilt voorbereiden)

 

 

Workshop 31 | Het belang van didactiek en GeoGebra (alleen in ronde 2)

Door: Frens Modderman

Duur: 40 minuten

 

In de workshop wordt het belang van didactiek benadrukt, mede door (wiskundige) spelletjes. Daarnaast krijg je een korte cursus Geogebra.. Na deze workshop weet je hoe je Geogebra kan inzetten in de les. Het doel van de workshop is laten zien hoe je (sommige/meerdere) lessen spel(l)enderwijs kan inrichten.

 

Handig om te weten, neem een opgeladen laptop mee. Instaleer van tevoren Geogebra op je laptop! Voor meer info klik hier.

 

Workshop 32 | Regioleren (alleen in ronde 1)

Door: Kees de Vries en een aantal studenten

Duur: 40 minuten

 

In deze workshop gaan Kees de Vries en een aantal studenten “regioleren” vertellen en demonstreren hoe regioleren werkt. Het doel van de workshop is het verbreden van je inzicht in Ondernemend leren waar Regioleren een onderdeel van is.. Ook wordt de leeropbrengst voor de student toegelicht.

 

Je hoeft niks voor te bereiden of mee te nemen.

 

Workshop 32 | Wet Natuurbescherming (alleen in ronde 2)

Door: Pieter Boerma

Duur: 40 minuten

 

Tijdens deze workshop wordt de Wet Natuurbescherming onder de aandacht gebracht. Dit is de vervanger per 1 jan. 2017 van Flora en Fauna wet. Wat is er veranderd? Heb je er zelf mee te maken? Hebben je studenten er mee te maken? Herkennen beschermde soorten.

 

Vervolgens ga je zelf uitzoeken aan de hand van gerichte opdrachten die betrekking hebben op openbare ruimte, openbare tuinen en particuliere tuinen. Het uiteindelijke doel van de workshop is collega’s duidelijk maken dat een ieder deze wet moet kennen, kunnen uitdragen en toepassen.

 

Je hoeft niks voor te bereiden of mee te nemen.

 

Workshop 33 | Excellentie

Door: Hein Gerd Triemstra

Duur: 40 minuten

 

Van Talentherkenning naar Excellente Prestaties. Excellente prestaties vragen om een nog betere talentherkenning.  Wij gaan graag met jou in gesprek over het verbinden van talentherkenning en excellente prestaties. Door interactief met en van elkaar te leren en ervaringen uit te wisselen willen we nog beter de potentie van alle studenten gaan herkennen en begeleiden.

 

Workshop 34 | Beeldend Onderwijs Beeldend (Beeldinstructie) (alleen in ronde 2)

Door: Meindert Lodewijks

Duur: 40 minuten

Aan de hand van voorbeelden en wat theorie laat Meindert zien hoe zijn lespraktijk verbeterde door het aanbieden van beeldende instructieformulieren in plaats van ‘talige’weektaken.  Zijn instructie voor onderbouwleerlingen is veranderd, hij biedt deze nu volledig in de vorm van ‘beeldverhalen’ aan. Tijdens de workshop word je uitgedaagd om hiermee zelf aan de slag te gaan. Het uiteindelijke doel is om te ervaren hoe je door beeldinstructie op ideeën kunt worden gebracht en aan het werk te gaan.

 

Je hoeft niks voor te bereiden of mee te nemen.

 

Workshop 35 | Duurzame ontwikkeling in de landbouw

Door: Derk -Evert Waalkens

Duur: 40 minuten

 

De wereld veranderd snel en tegenstellingen worden groter. We maken ons zorgen om de kwaliteit van het milieu, de verandering van het klimaat, verantwoord gebruik van natuurlijke hulpbronnen (grondstoffen), het tegengaan van biodiversiteitsverlies en de leefbaarheid van onze omgeving. Ondertussen wil je als mens kunnen voorzien in primaire levensbehoeften zoals voldoende eten, kleren en een dak boven je hoofd, gezondheid, gezonde voeding, een gezonde omgeving. We willen ook graag van betekenis en gelukkig zijn, op vakantie kunnen gaan, een luxe product als een nieuwe iPhone of exclusief eten.

 

Om dat allemaal te kunnen realiseren houden we individueel en nationaal samen een economie draaiende met werkgelegenheid voor het genereren van inkomen , investeren we in kennis en innovatie en uiteraard om het behouden van de concurrentiepositie. Duurzame ontwikkeling is een balans tussen mens, milieu en economie.  Bij duurzaamheid gaat daarbij om het hier en nu, maar ook over daar en later…. We hopen immers dat onze (kinds)kinderen het net zo goed hebben als wij nu. De verdere ontwikkeling in de landbouw zal hierbij een hele grote rol gaan spelen. Hoe kunnen we meer met minder? Natuurlijke hulpbronnen (zoet water, mineralen, fossiele brandstoffen, biodiversiteit, bodemkwaliteit) zijn niet oneindig maar door de stijgende welvaart en groeiende wereldbevolking moet de productiviteit van de landbouw tot 2050 met 70% stijgen. Een ware uitdaging waarbij kennis en innovatievermogen een belangrijk wapen zal zijn.

 

De workshop zal de vorm van een lezing krijgen, met een aantal stellingen waarop de deelnemers mogen reageren.