Workshopronde 1

Hieronder vind je de workshops die plaats gaan vinden in de 1e workshop ronde. Zoek hier een leuke workshop uit voor ronde 1, onthoud het nummer, zoek daarna een workshop uit voor ronde 2 en schrijf je in via het kopje ‘Inschrijven workshops’. Workshop 1 t/m 9 zijn workshops van 90 minuten, als je deze uitkiest, hoef je je maar aan te melden voor 1 workshop.


  1. Ronde 1 & 2: Door welke bril kijk jij? (90 min.)

Door: Gea Kerkstra van Mensenkind

Hoe is het mogelijk dat de ene docent kan lezen en schrijven met een klas of een leerling, terwijl de andere docent alles uit de kast moet halen? Die klas of die leerling is dezelfde…… Elke docent kan het verschil maken door bewustzijn op de belangrijkste, invloedrijkste factor voor leerlingen: ZICHZELF! Door welke bril kijk jij naar jouw leerlingen? Lukt het je om te zien dat een klas of leerling meer is dan het ‘probleem’? Meld je aan voor de PresentChild® workshop  en ontdek wat leerlingen jou spiegelen. Dé kans om de relatie met al je leerlingen te verbeteren, meer werkplezier te ervaren en het verschil te ZIJN ! Leergierig én nieuwsgierig ? Meld je dan aan voor de workshop PresentChild® voor het onderwijs.

  • Doelgroep: alle docenten
  • Aard: Kennismaken en ervaren
  • Duur: 90 minuten

‘probleem’ bril; ‘label’ bril; ‘kan-zij-niet’ bril; ‘geen tempo’ bril; ‘wijsneus’ bril; ‘agressie’ bril; ‘help-ik-weet-het-niet-meer’ bril; ‘PresentChild®’ bril


  1. Ronde 1 & 2: De gezonde docent: met goede voeding fit voor de klas! (90 min.)

Door: Sanne Jellema van Terra

 

De afgelopen vijf jaar heb ik mij verdiept in voeding en een gezonde leefstijl en daarmee geleerd hoe ik met gezond eten met meer energie voor de klas kan staan. In mijn workshop gaan we dan ook aan de slag met jouw eetpatroon en leer je welke voeding je energie oplevert en welk voeding juist energie kost. Daarnaast komt ook aan bod wat bepaalde voeding doet met je lijf. Uiteindelijk maak je een plan van aanpak waarin je een eerste stap kunt maken naar gezond(er) eten.

  • Doelgroep: Docenten die geïnteresseerd zijn in gezonde voeding en meer willen weten of gezond eten en leven.
  • Aard: Kennismaking met de manier waarop ik workshops geef en de inhoud daarvan.
  • Duur: 90 minuten

www.instagram.com/degezondedocent

www.facebook.com/degezondedocent


  1. Ronde 1 & 2: Is de Arduino de heilige graal? (Programmeren voor dummies. Ik dus.) (90 min.)

Door: Cor Hospers van Terra

De Arduino is een open source platform met hardware en software. Met de Arduino kan je eigen gebouwde schakelingen laten werken door een programma te schrijven in de programmeertaal C++.

Het klinkt moeilijk, maar zonder programmeer ervaring is het mogelijk om al snel leuke stappen te maken. Je maakt kennis met de Arduino en ontdekt dat het door de open source community erg toegankelijk is en prijstechnisch erg voordelig. Tevens kan je toegang krijgen tot de al ontwikkelde leerstof.

  • Doelgroep: alle docenten
  • Aard: Kennismaken met het uiteindelijke doel te komen tot uitwisseling
  • Duur: 90 min.

  1. Ronde 1 & 2: Zermelo (90 min.)

Door: Lourens Ausma van Terra

De kans is aanzienlijk dat Terra kiest voor een nieuw roosterpakket dat meer voorbereid is op de toekomst. De ervaringen met Zermelo vanuit de pilot in Assen en Emmen worden gedeeld.

  • Doelgroep: roostermakers Terra
  • Aard: kennismaking
  • Duur: 90 min.

https://www.zermelo.nl/mogelijkheden/


  1. Ronde 1 & 2: Robotica (90 min.)

Door: Bastiaan Seubers van Terra

Het bouwen en programmeren van de EV3 Lego robot. Door middel van deze vorm van onderwijs werken de leerlingen/studenten aan diverse 21eeeuwsvaardigheden. Toekomst gericht leren staat centraal. In deze workshop krijg je te zien hoe dit werkt en ga je hier actief mee aan de slag.

  • Doelgroep: Docenten
  • Aard: Kennismaking / verbreding
  • Duur: 90 minuten

 

https://www.legoleerlijn.nl/mindstorms/


  1. Ronde 1 & 2: Escapespel: Kraak de code: Een vlucht door de natuur. (90 min.)

Door: Anja Koning van TerraNext

Inzetten van een escaperoomspel binnen het onderwijs is een mooie manier om didactische variatie in te brengen in de les. Bij deze workshop ga je kennismaken met een nieuw ontworpen spel en dien je zelf tevens als proefkonijn. Door inbreng van de deelnemers kan het spel worden gefinetuned ,zodat dit actief ingezet kan worden bij studenten voor vakken als Groen (en biologie).

Doelgroep: Personen met interesse in gamification en of natuur, die positief kritisch en opbouwend willen meewerken aan de doorontwikkeling van dit escaperoomspel. Liefst met inlevingsvermogen van de belevingswereld van een niveau 2 student. Geen specifieke kennis of ervaring nodig om mee te kunnen doen.

Aard: Kennismaking met het fenomeen escaperoomspel. Actief zelf ervaren door het spel te spelen. Feedback geven op het spel zodat dit doorontwikkeld kan worden.

  • Duur: 90 minuten

https://www.onderwijsvanmorgen.nl/escape-the-classroom-breinbrekende-uitdaging/


  1. Ronde 1 & 2: Let your talent be the flow (90 min.)

Door: Denise Munster van Demusa Coaching & Training

 

Alles stroomt en gaat als vanzelf. Ken je dat? Dat je aan het eind van de dag, terugkijkt en je vol energie voelt? Zo’n gevoel van succes, trots en verwondering. Mogelijk verkeerde jij in staat van flow en benutte jij jouw talenten optimaal. Helaas herkennen veel mensen zich ook in het ervaren van stress klachten. Hoe kom en blijf je in optimale flow? Tijdens deze workshop krijg je de basisbeginselen van energiemanagement – flow, energiebronnen en gerelateerde brein wetenschap. Van hieruit ga je met de andere deelnemers ontdekken welke kwaliteit jij als talent hebt en welke je nog zou kunnen ontwikkelen.

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: Kennismaking met enige uitwisseling en verdieping
  • Duur: 90 minuten


  1. Ronde 1 & 2: 21st Century Challenge (90 min.)

Door: Age Wesselius van ECNO NHL Stenden

Op een actieve wijze gaan we aan de slag met de 21st Century Skills en (nieuwe) technologieën die beschikbaar zijn voor het onderwijs. Denk hierbij aan Lego Mindstorm, Sphero, Virtual Reality, Augmented Reality, Ozobots en greenscreens. Door middel van ‘challenges’ op verschillende niveaus worden (onderwijskundige) mogelijkheden ervaren van manieren waarop gewerkt kan worden aan de 21st Century Skills. De ‘challenges’ zijn gebaseerd op de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren. In de workshop wordt de verkenning gemaakt naar mogelijkheden waarop aan de 21st Centrury Skills gewerkt kan worden in de eigen onderwijs context.

  • Doelgroep: docenten
  • Aard: Verdiepen en uitwisselen
  • Duur: 90 minuten

www.21stcenturychallenge.nl


  1. Ronde 1 & 2: Proeverij van werkgeluk (90 min.)

Door: Tiny Kuiken (coaching / hrm) en Jakob Zwinderman (trainer / coach)

Wat is nu eigenlijk werkgeluk? Wat kun je als organisatie stimuleren én heb je als medewerker zelf in de hand? Voor een professionele werkinhoud en het houden van werkplezier zijn nodig: zingeving, autonomie, vitaliteit, persoonlijke groei en goede werkrelaties. Om ook op de lange termijn gezond en goed te blijven werken.

In deze workshop maak je kennis met de 5 pijlers van geluk en krijg je inzicht in je energiegevers en –nemers.

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: Kennismaking als introductie op verdieping in trainingen.
  • Duur: 90 minuten

www.Eigenstijlleefstijl.nl

www.Sherpasproyects.com


  1. Ronde 1: Actuele drugs; wat doen ze met je talent?

Door: Rob Otten van Verslavingszorg Noord Nederland

Worden er wel steeds meer drugs gebruikt? En welke zijn dat dan?

Maak kennis met actuele drugs. Ruiken, proeven en zien…..

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: Kennismaking, verbreding en verdieping
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: Van probleem naar talent

Door:  Roelina Salomons van verslavingszorg Noord Nederland

Hoe ziet een drugsgebruikende scholier eruit? Wat kun je dan als docent doen?

En wat kan VNN voor deze scholier betekenen? Het verhaal van een ervaringsdeskundige.

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: Kennismaking, verbreding en verdieping
  • Duur: 45 minuten

www.dgsg.nl


  1. Ronde 1: Agora 10-15, een ontdekkingsreis door 5 werelden

Door: Ilze de Vries en Paula Wetselaar van Agora

Van docent naar coach. Hoe kun je leerlingen de ruimte geven om te ontdekken wie ze zijn, wat ze willen, waar ze goed in zijn en hoe ze om kunnen gaan met tegenslagen? De gemotiveerde leerling aan het roer van de koers van zijn brede ontwikkeling, de coach begeleidt het proces door de 5 werelden heen.

  • Doelgroep: Docenten, teamleiders, schoolleiders
  • Aard: kennismaken en voor sommigen wellicht verbreden
  • Duur: 45 minuten

https://montessoricollege.nl >Agora 10-15

https://niekee.nl >Agora


  1. Ronde 1: Kennismaken met de Djembee

Door: wilco Bronnemeijer van Terra

Tijdens deze workshop leer je eenvoudige ritmes spelen op een originele djembee.

De workshop is bestemd voor beginnende Djembeespelers.

Aan het eind kun je een aantal ritmes gezamenlijk spelen en heb je veel lol gehad.

  • Doelgroep: iedereen
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: Haptonomie

Door: Berlinda de Boer van Ondersteunende Diensten

Sommige mensen hebben weleens gehoord van haptonomie maar weten niet precies wat het is. Ze zeggen: ‘Is dat niet iets met Ted Troost en voetballers?’ Of: ‘Dan raken ze elkaar toch steeds aan?’ En: ‘het klinkt vooral heel zweverig’! In deze workshop wil ik jullie vertellen hoe haptonomie in mijn dagelijks leven een plaats heeft. Haptonomie is voor mij vooral het aanvoelen wat de buitenwereld met mij doet, het aanvoelen wat ik met die buitenwereld doe en vervolgens kijken naar de wisselwerking daartussen. Wat ik daaraan heb? Ik leer bijvoorbeeld beter af te stemmen met anderen en heb daar in coachingstrajecten veel plezier van. Daarnaast krijg ik meer inzicht in wat ik eigenlijk wil en wat ik eigenlijk niet wil, waardoor ik betere keuzes voor mezelf kan maken. Het helpt me soms ook om beter om te gaan met druk.

Ik hoop dat we in de workshop ook een paar ervaringsoefeningen kunnen doen, om dat wat ik vertel bij jullie ook voelbaar te maken. En mogelijk raak je geïnspireerd om te onderzoeken hoe haptonomie in de onderwijspraktijk kunt inzetten. Zou het leuk vinden als je komt!

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: kennismaking
  • Duur: 45 min.


  1. Ronde 1: Talent ontwikkelen m.b.v. leerstrategie

Door: Petra Bunnik en Pieternel Dijkstra van Strategie voor Leren

Talenten kun je ontwikkelen door op het juiste moment de juiste leerstrategieen in te zetten.

In deze workshop bieden wij een korte theoretische en  vooral praktische kennismaking met de 14 meest effectieve leerstrategieen. De volgende dag kan je direct aan de slag met een deel van de 14 leerstrategieen

Kom kennismaken zodat je nog meer talent kan ontdekken bij je leerlingen.

Doelgroep: Docenten, zorgcoordinatoren, ondersteuners, leerlingbegeleiders, kortom iedereen die met leerlingen werkt.

  • Duur: 45 min.


  1. Ronde 1: Expertisepunt LOB: we zijn er voor jou!

Door: Jeltske Beeksma en Marc Drenth van LOB expertisepunt

Op 1 juli 2017 is het Expertisepunt LOB gestart. Het opereert sectoroverstijgend en ondersteunt vmbo-, havo-vwo en mbo-scholen bij het verbeteren van de loopbaanoriëntatie en -begeleiding van leerlingen en studenten.

Tijdens deze workshop maak je kennis met het Expertisepunt LOB en de regiocontactpersonen van het Noorden. Wat doen wij precies en waar kan jij ons voor benaderen? Daarnaast gaan we aan de slag met een aantal inhoudelijke thema’s:

  • Implementatie LOB: Hoe doe je dat? Wat moet er gebeuren? Wie heb je nodig? Wet- en regelgeving? Wat werkt?
  • Handige (praktische) tools: LOB- handreikingen, LOB taken, wegwijzers en infographics
  • Het loopbaangesprek
  • Het loopbaandossier

 

  • Doelgroep: docenten uit het VO en MBO
  • Aard: Kennismaken, verbreding/verdieping en uitwisseling
  • Duur: 45 minuten

www.expertisepuntlob.nl


  1. Ronde 1: Stemgebruik

Door: Anita Maalderink

In deze workshop wordt er uitleg gegeven over onze stem en ademhaling. We kijken onder andere naar de aspecten die nodig zijn voor presenteren. We houden ons in deze workshop bezig met hoe onze stem werkt en hoe je deze kennis kunt toepassen op het lesgeven. Dit zodat lesgeven leuker en minder belastend wordt.

Doelgroep: alle docenten

  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: Eenvoudig interactief werken zonder zorgen!

Door: Jasper van Oort van BenQ Benelux

Lekker praktisch aan de slag met interactieve didactische materialen zoals touchscreens, webcams en andere materialen.  Hoe houd je het eenvoudig en overzichtelijk? Praktische handreikingen en tips van BenQ in het gebruik van het digibord en alles daaromheen.

Je krijgt praktische tips voor het gebruik van je digibord en inspiratie voor mogelijkheden tot interactief werken. Daarnaast is er alle ruimte voor vragen en problemen waar je tegenaanloopt in de dagelijkse praktijk

Neem zelf een eigen device mee:  Chromebook, tablet, smartphone, laptop, interactieve koelkast. Als het maar een internetverbinding heeft.

  • Doelgroep: Alle leerkrachten met een digibord of touchscreen
  • Aard: Een adaptief niveau met directe differentiatie. Voor ieder wat wils dus.
  • Duur: 45 minuten

https://business-display.benq.eu/nl-nl/findproduct/ifp/education.html


  1. Ronde 1: Geen dyslexie… wat kunnen we nu doen?

Door: Susan Hooiveld-Volkers & Wendy Zomer van Mozaiektuin

De workshop “Geen dyslexie… wat kunnen we nu doen?” gaat over welke stappen je kunt ondernemen als je met een leerling die moeite heeft om bij te blijven in het onderwijs, je als docent het gevoel hebt dat er meer in zit, maar er niet uit komt.

Allereerst kun je uitzoeken of een leerling een goede samenwerking heeft met de ogen. Tijdens de workshop leer je de kenmerken te herkennen en weten welke stappen je kunt nemen om er iets aan te doen.

Het andere pad om uit te zoeken is beelddenken. Na onderzoek blijkt dat leerlingen met een leerachterstand of dyslexie vaak in beelden denken, niet in woorden. Je leert zelf een techniek  toepassen die ideaal is om vervolgens de lesstof in de klas goed te kunnen volgen.

Je leert de kenmerken van leerlingen die beelddenken of een visuele dysfunctie hebben herkennen. Daardoor kan een leerling en docent handvatten krijgen en toepassen waardoor het leren passend is voor de leerling. Daardoor kan het gedrag in de klas van de leerling verbeteren omdat het of weer goed kan zien, waardoor het minder energie kost. Of het wordt op een passende manier aangeboden, zodat de leerling weet wat hij/zij moet gaan doen.

  • Doelgroep: Docenten en zorg coördinatoren
  • Aard: kennismaking
  • Duur: 45 minuten

www.mozaiektuin.com/2018/07/18/geen-dyslexie-wat-nu/


  1. Ronde 1: Digitaal lesgeven op maat

Door: Paul Schuitman van Stichting VO-content

Na deelname aan de workshop digitaal lesgeven op maat heb je een beeld van al het digitaal leermateriaal dat VO-content te bieden heeft. Het gaat om open digitale leerlijnen voor 13 vakken, de Stercollecties. Daarnaast is er aandacht voor de Eindexamensite waarmee leerlingen digitaal oude eindexamens kunnen oefenen. Ook wordt er kort gedemonstreerd hoe je met de twee digitale oefenprogramma’s voor Rekenen en Engels aan de slag kunt en de handige tool Portfolio-site.nl.

Stichting VO-content werkt samen met scholen in het voortgezet onderwijs aan de geleidelijke overgang naar onderwijzen en leren op maat. Basis hiervoor vormt open en online leermateriaal dat maatwerk mogelijk maakt: de Stercollecties.

Doelgroep: Docenten en mentoren

Duur: 45 minuten

Let op! Een eigen device meenemen is een pre zodat er meteen mee gekeken kan worden naar het leermateriaal

www.vo-content.nl


21: Ronde 1: Zinvol video kijken met EDpuzzle

Door: Henri Kortholt van rsg de Borgen

Edpuzzle is een gratis tool waarmee bestaande video’s (bijv. Youtube)  op internet eenvoudig kunnen worden ingekort en voorzien van geluidopnames, open vragen, meerkeuzevragen en commentaar. Leerlingen kunnen m.b.v. een code terecht bij de bewerkte video, deze bekijken, beluisteren en de vragen beantwoorden. Je krijgt inzage in de scores van de leerlingen en de antwoorden die zij hebben gegeven. Tevens kan je de antwoorden op de open vragen beoordelen en van commentaar voorzien.

Door het volgen van deze workshop krijg je inzicht in de mogelijkheden van de gratis tool. Educatieve video’s kijken gaat een zinvolle(re) betekenis krijgen.  En je leert dat video’s kijken een onderdeel van het zelfstandig werkproces kan gaan worden (ipv klassikaal).

  • Doelgroep: Docenten (van alle vakgebieden)
  • Aard: Kennismaking. Iedereen kan meedoen, waarbij docenten na een theoretische inleiding zelf in de praktijk gaan ervaren hoe deze tool werkt.
  • Duur: 45 min.

https://edpuzzle.com/


  1. Ronde 1: Cloud Based Education: werken in de OGN Office365 onderwijscloud

Door: Peter Moorman van Terra

Office 365 biedt een wereld aan mogelijkheden op het gebied van Cloud ICT, maar wat is het nou eigenlijk precies? En hoe kan je het toepassen in jouw onderwijs werkzaamheden? Deze workshop is opgezet om deze vragen te belichten en om met Office 365 in het onderwijs aan de slag te gaan.

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: kennismaking
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: Waarderende Gespreksvoering

Door Rixt Post van &Talent

Ontdek wat het effect is om op een waarderende manier gesprekken te voeren.

Als je een waarderend gesprek voert ben je op een positieve manier met elkaar in gesprek. Met deze benadering als uitgangspunt, voer je een gesprek fundamenteel anders: je kijkt naar wat kan in plaats van wat niet kan. Zo ontstaat er meer positieve energie en motivatie in het gesprek.

Daarnaast breng je je eigen talenten in kaart, welke je tijdens de workshop meteen gebruikt bij het voeren van het waarderende gesprek.

Je maakt tijdens deze workshop kennis met een talentgerichte en inspirerende manier van gespreksvoering!

  • Doelgroep: Leidinggevenden en medewerkers
  • Duur: 45 min.


  1. Ronde 1: Identificatie & Taxonomie; nuttig of nodig?

Door: Sander van Duuren van Terra

Is er naast de reguliere aandacht voor identificatie van (kleine) huisdieren in de geboden lesstof nog een behoefte in het identificeren van niet alledaagse diersoorten. Graag neem ik je mee in een stukje verdieping over het identificeren en de taxonomie van wilde diersoorten, specifiek vogels. Hoe kan dit voor jou interessant zijn tijdens de lessen dierverzorging?

Door het volgen van deze workshop ontdek je mogelijkheden voor het inpassen in bestaande lesstof en kennismaken met andere vormen van identificatie.

  • Doelgroep: Docenten dierverzorging, ontwikkelaar lesstof, ook interessant voor docenten groen
  • Aard: Verbreding/verdieping, uitwisseling
  • Duur: 45 min.


  1. Ronde 1: ECO-Coachen

Door: Tjalling van den Berg van ECO-Coachen

ECO-Coachen is “A Way of Life” en gebaseerd op de principes Vinden- Binden- Scoren. Vind de kracht van jezelf en de ander, bind je aan een doel en zet tegenslag om  in winst. De workshop wordt gegeven op basis van de kernwoorden Out of Comfort, Onderscheidend en Op maat.

Deelnemers ervaren wat het betekent om doelgericht te coachen, ontregeld te worden en welke effecten en consequenties dit heeft voor begeleiding. Na de clinic of workshop heeft u een goed beeld van ECO-Coachen gekregen.

  • Doelgroep: Iedereen
  • Aard: kennismaking en ontdekken
  • Duur: 45 minuten

www.eco-coach.nl

www.mentaalsterk.com

 


  1. Ronde 1: Het hooggevoelige kind en zijn/haar talenten. Wat doe jij er mee?

Door: Wilma van Leersum van de ‘Hallo ik ben Gwen Academie’

Een presentatie over de talenten van hooggevoelige en anders lerende jongeren. Door kennis over te dragen en bewustzijn te creëren wil ik je inspireren de talenten bij deze jongeren te gaan ontdekken.

Door hooggevoelige en anders lerende jongeren te (h)erkennen en ze op de juiste manier te begeleiden, creëer je rust bij de jongeren, waardoor hun talenten beter zichtbaar worden.

Zie jij hun kwetsbaarheid of juist hun kracht? Kom het ontdekken in deze workshop!

Je ontdekt de talenten passend bij HSP; wordt bewust van de waarde van de talenten van HSP; krijgt kennis over wat de karaktereigenschap hoog gevoeligheid inhoudt en creeert meer bewustwording over anders leren (beelddenkers).

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: Kennismaking met de onderwerpen & Uitwisseling
  • Duur: 45 minuten

www.halloikbengwenacademie.nl / www.halloikbengwen.nl


  1. Ronde 1: IT Trend in het onderwijs, zijn we vaardig genoeg?

Door: Hero Visser van Bossers&Cnossen

 

Welke IT trends zien we voor het onderwijs. Maar alleen IT gaat het onderwijs niet innoveren. Het gaat erom hoe jij als docent dit gaat inzetten. In deze workshop leggen het verband tussen de IT-trends en 21-eeuwse vaardigheden. En zoeken we samen naar de balans tussen de kennis en vaardigheden.

  • Doelgroep: Iedereen
  • Aard: Verbreding/verdieping
  • Duur: 45 minutenuten


 28: Ronde 1: Wat je zegt…!

Door: Floortje Goettsch van ECNO NHL Stenden

Wat voor effect hebben onze taaluitingen op de emoties van leerlingen tijdens het leren? En hoe kan je taal effectief inzetten om motivatie van leerlingen te bevorderen?

In deze workshop gaan we aan de slag met onze taal! We onderzoeken samen hoe je (gesproken) taal bewust in kunt zetten om de modus van je leerlingen te beïnvloeden.

Kernwoorden: leren (leren), feedback, ‘growth mindset’

  • Doelgroep: docenten
  • Aard: Kennismaking
  • Duur: 45 minuten


29: Ronde 1: Potentieel aanboren in een talentgerichte leeromgeving

Door:  Karline Malfliet van NHL/Stenden

Nieuwsgierigheid als drijvende kracht in je onderwijs: wat is er mooier dan je leerlingen/studenten te zien exploreren, onderzoeken! En van daaruit met nieuwsgierige vragen komen: hoe krijg ik dit voor elkaar? Wat kan ik nog meer? Een korte inspiratie sessie om een leeromgeving neer te zetten die deze onderzoekende houding initieert en wat je dan ziet en hoort….

  • Doelgroep: Onderwijsprofessionals die nieuwsgierig zijn
  • Aard: Kennismaking/verbreding onderwijstools
  • Duur: 45 minuten

https://talentenkrachtgroningen.nl/


30: Ronde 1: ‘Petje op petje af’

Door: Meindert Krijnsen, Lisette de Ruigh, Klaas Johan Roffel van Raad van Toezicht OGN

De professional centraal! Hoezo?? De RvT gaat in gesprek met deelnemers m.b.v. enkele stellingen.

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: Uitwisseling
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: Talent ben / ken jezelf!

Door: Mariska de Peuter van Hanze

In deze workshop ga je actief aan de slag met het concept talent. Wat is talent? Wat is jouw visie op talent? Wat zijn jouw talenten? Geschikt voor iedereen die nieuwsgierig is naar het begrip en wil verkennen waar zijn persoonlijke talent te vinden is. “Iedereen is talentvol, mits talentvol benaderd”.

De workshop wordt aangeboden door: Drs. Mariska de Peuter, docent professionele ontwikkeling bij de educatieve Master Talentontwikkeling & Diversiteit, Hanzehogeschool Groningen.

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: verkennend en ontdekkend
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: Proeverij Master “Iedereen is talentvol, mits talentvol benaderd”. 

Door: Marielle van den Hul Kuijten van Hanze Hogeschool

De wereld heeft meer talentontwikkelaars nodig! Leraren, pedagogen, docenten die talent en talentvol gedrag herkennen, ontlokken en kunnen laten floreren bij hun leerlingen. Is dat iets voor jou? We kunnen alle talent gebruiken die er is, om de complexe vraagstukken van deze eeuw te beantwoorden. En talentvol gedrag is echt niet altijd op de toppen van je kunnen werken. Sterker nog, het geeft juist energie. Ontluikend talentvol gedrag kenmerkt zich door gevoel van motivatie, betrokkenheid en nieuwsgierigheid. En talent is ook niet alleen weggelegd voor de happy few. Iedereen is talentvol, mits talentvol benaderd. Hoe je dat doet? Kom naar deze proeverij, waar we je informeren over de educatieve masteropleiding Talentontwikkeling & Diversiteit, waar we wetenschappelijke inzichten over talentontwikkeling toepasbaar maken voor de praktijk.

Deze informatieve proeverij wordt aangeboden door Drs. Marielle van den Hul-Kuijten, docent bij de educatieve Master Talentontwikkeling & Diversiteit, van de Hanzehogeschool Groningen.

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: kennismaking
  • Duur: 45 min


  1. Ronde 1: Timemanagement

Door: Peter Vos van Sherpas proyects

“Veel te veel te doen, drukdrukdruk, hoe ga ik met mijn tijd om?” – dit herkennen we allemaal wel, structureel of zo nu en dan.

  • Zelfkennis en zelfvertrouwen als fundament voor goed timemanagement.
  • Kies slim en gebruik dit bijvoorbeeld om je mailbox elke zo goed als leeg te hebben.
  • Hanteer “toegevoegde waarde” om iets al of niet te doen.
  • Creëer overzicht en structuur zonder al te veel moeite.
  • Gebruik je bioritme en persoonlijke planning in je eigen voordeel.
  • Stel prioriteiten voordat anderen die voor jou stellen en communiceer hierover slim.
  • Maak je actielijst(en) korter i.p.v. steeds langer.
  • Moet Ik Dit Nu Doen? Zeker niet altijd!
  • Leer nee-zeggen op een ja-manier!

In de workshop  krijg je op interactieve wijze handvatten aangereikt op grip te krijgen op je ‘beschikbare tijd’. Wordt dirigent van je eigen tijd!

  • Doelgroep: Iedereen
  • Aard: kennismaking, concreet en praktisch
  • Duur: 45 minuten

  1. Ronde 1: Werken vanuit je talent geeft energie!

Door: Jan Hooikammer van Talentdiggers

Werken vanuit je talenten maakt je sterker want het geeft je energie. Werkzaamheden die niet bij je talenten passen maken je uiteindelijke zwakker want het kost je energie. Ook al ben je hier competent in dankzij de vele vlieguren die je hebt gemaakt.

Richt daarom de focus op het ontdekken, ontwikkelen en versterken van talenten die jij, je collega’s en je leerlingen in huis hebben (waarderend leren / gepersonaliseerd leren).

Leren mag leuk zijn! Daarom een creatieve en interactieve workshop waar we ingaan op de vragen:

  • Hoe kun jij talentgericht werken? ‘Je moet toch gewoon lesgeven?’
  • Hoe herken je het talent van een leerling en bekrachtig je hem of haar daarin?

Eén ding is zeker: dit is een workshop waar je energie van krijgt!

  • Doelgroep: Zowel leidinggevenden, docenten, mentoren als studiebegeleiders
  • Aard: Kennismaking, inspirerend en praktisch
  • Duur: 45 minuten

https://talentdiggers.nl/


  1. Ronde 1: Weerbaarheid in het Onderwijs; Omgaan met Grensoverschrijdend Gedrag

Door: Lilian Braaksma van terra Winsum/ Training & teaching

In het onderwijs krijgen we steeds meer te maken met grensoverschrijdend gedrag. Maar wat verstaan we precies onder Grensoverschrijdend gedrag? Wat is het eigenlijk? En wat doe je als het écht misgaat?

Tijdens een workshop word je bewust gemaakt van: Wat is Grensoverschrijdend gedrag? Hoe ga je ermee om? Hoe kun je het voorkomen? En wat kun je doen als het écht misgaat? Tijdens de workshop krijg je inzage welke rol communicatie speelt. Daarnaast is het een interactieve workshop met een psychofysiek karakter  (theorie afgewisseld met praktische fysieke oefeningen). Dit maakt deze workshop niet alleen effectief, maar ook erg leuk.

  • Doelgroep: Iedereen die werkzaam is in het Onderwijs en te maken heeft met leerlingen, ouders/verzorgers en/of begeleidende instanties
  • Aard: Kennismaking
  • Duur: 45 minuten

www.trainingteaching.wordpress.com

www.linkedin.com/in/lilian-braaksma-33972347


  1. Ronde 1: Van Stress naar Succes

Door Ingrid Lemstra van stress2success

De workshop  Van Stress naar Succes geeft zowel inzichten als tools waarmee je leert zelf de regie te nemen over je succes door stress hantering en inzet van kwaliteiten. We gaan onderzoeken welke stressfactoren bij jou het meest spelen om deze vervolgens op een effectieve manier de baas te kunnen blijven vanuit een focus op jouw kwaliteiten/talenten. Na afloop van de workshop ga je naar huis met een toolbox vol handvatten en tips. Dit alles zal je meer zelfvertrouwen, plezier en succes tijdens je werk/activiteiten opleveren maar creëert hopelijk ook een bewustzijn – een verandering van hoe je kijkt naar jezelf en anderen, waar je altijd op terug kunt vallen.

  • Doelgroep: Docenten/onderwijsprofessionals
  • Aard: kennismaking
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: Cha-cha-cha

Door: Jeroen Schut

Altijd al een cha-cha-cha willen leren. Vandaag kan het! In een gezellige groep gaan we bezig om in 45 minutenuten je de beginselen van deze zuidamerikaanse dans te leren.

De cha cha cha is de populairste van de Latijns-Amerikaanse dansen. Het wordt ook wel het kat-en-muisspel tussen de man en de vrouw genoemd.Deze dans, in de volksmond cha cha genoemd, is in 1953 in Argentinië ontstaan vanuit de mambo. Indien het lekker snel gaat gaan we nog een leuke fundans erbij doen.

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: kennismaking
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: Zo leer je! Nieuwe mentormethode studievaardigheden en sociaal-emotionele vaardigheden havo/vwo en vmbo

Door: Antoinette van Duijn van Uitgeverij Staal & Roeland

Voor een succesvolle schoolcarrière zijn goede studievaardigheden en -gedrag voorwaardelijk. De nieuwe mentormethode Zo leer je! gaat in 32 lessen expliciet hierop in.

Zo leer je! voor vmbo en Zo leer je! voor havo/vwo zijn geheel gebaseerd op de RTTI- en OMZA-systematiek en geeft leerlingen inzicht in hun eigen vaardigheden en gedrag én veel tips om het leerproces te verbeteren. In deze workshop gaan we in op mentorlessen en het inzetten van Zo leer je!

  • Doelgroep: Mentoren en docenten
  • Aard: Verbreding/verdieping
  • Duur: 45 minuten

https://staal-roeland.nl/zoleerje/


  1. Ronde 1. KERN- de kern van het vak!

Door: Gemma Jissink van Boom VO

De volledig RTTI-gecertificeerde methoden KERN Nederlands, KERN Engels en KERN wiskunde nemen leerlingen serieus en bedienen ze op maat. Inhoud, organisatie en didactiek zijn in vorm en inhoud 100% afgestemd op ieder onderwijsniveau. Doel is leerlingen op alle niveaus te motiveren met relevante, interessante en uitdagende leerstof.

  • Doelgroep: Docenten Nederlands, Wiskunde en Engels.
  • Aard: Verbreding/verdieping
  • Duur: 45 minuten

https://boomvoortgezetonderwijs.nl/lesmethoden/


  1. Ronde 1: Haal meer uit je Elektronische Leeromgeving

Door: Marius Verweij van Itslearning

Het itslearning leerplatform faciliteert gepersonaliseerd leren door bronnen, instructies, leerdoelgerichte lesplannen en assessments in één makkelijk bereikbare, centrale locatie te plaatsen. Het platform biedt docenten veel manieren om interessante lessen en bronnen te maken, faciliteert het samenwerken, het delen van materialen tussen docenten en automatiseert standaard taken zodat docenten meer tijd hebben om zich te focussen op hun leerlingen.

In deze workshop leer je hoe je overzicht creëert in je curriculum door het gebruik van de planner. Je maakt kennis met de interactiemogelijkheden met de leerlingen, flexibele leerlijnen, differentiatie en de geïntegreerde O365 toepassingen. Er is volop ruimte om te verkennen hoe je itslearning op jouw niveau het beste kunt inzetten.

  • Doelgroep: docenten en beheerders
  • Aard: Verbreding/verdieping en Uitwisseling
  • Duur: 45 minuten

https://itslearning.com/nl/back-to-school-2019/


  1. Ronde 1: Talentvol gedrag ontlokkken in Science lessen

Door: Helmar Rouwenhorst van Hanze

In deze workshop ga je actief aan de slag met concrete didactiek die talentvol gedrag bij leerlingen in sciencelessen ontlokt. We bieden naast inzichten ook concrete handvatten om direct mee aan de slag te gaan in je lessen. De basisprincipes uit de didactiek zijn gebaseerd op jarenlang onderzoek vanuit het lectoraat Curious Minds, van de Hanzehogeschool Groningen, de Rijksuniversiteit Groningen en praktijkkennis uit het talentenkracht consortium. “Iedereen is talentvol, mits talentvol benaderd”. De workshop wordt aangeboden door: Helmar Rouwenhorst MEd (i.o) talentexpert & projectleider bij de Hanzehogeschool Groningen.

  • Doelgroep:  (science)docenten
  • Aard: verkennend, actief e praktisch
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: Op ontdekkingsreis in innovatie & vernieuwing

Door: OpScherp

Innovatie en vernieuwing zijn complexe processen. Oude oplossingen of protocollen werken vaak niet meer, waardoor het moeilijk is om projecten en plannen uit te zetten en doelstellingen te bereiken. Hierin vergelijken wij deze processen graag met een ontdekkingsreis of expeditie; je

hebt een idee van wat je zoekt of wil bereiken, maar de route ernaartoe is nog onbekend. Er zijn geen gebaande paden of wegen. Als expeditieleider zul je dus je eigen weg moeten zoeken in deze nieuwe wereld. Innovatieproces of ontdekkingsreis, in beide gevallen is dit geen makkelijke

taak. Dit vraagt om iemand die de voorwaarden kan scheppen die het proces en team ondersteunen.

Aan de hand van een interactieve spelvorm worden deelnemers tijdens de workshop geconfronteerd met de keuzes die je moet maken om deze voorwaarden te scheppen. Deelnemers reflecteren daarna op hun keuzes en vertalen deze naar hun eigen werk en organisatie.

  • Doelgroep: Leidinggevenden
  • Aard: kennismaking
  • Duur: 45 minuten

www.opscherp.com


  1. Ronde 1: Gepersonaliseerd leren: maak het mee!

Door: Reinier Hendriksen en Rosie van Veen van Noordhoff

Maak kennis met gepersonaliseerd leren in de digitale leeromgeving van Noordhoff! Ga tijdens de workshop zelf aan de slag met het adaptieve lesmateriaal, daarna analyseren we plenair de resultaten en laten we zien welke functionaliteiten de digitale omgeving nog meer kent. Uiteraard is er voldoende ruimte om in gesprek te gaan en vragen te behandelen. Inmiddels staan alle methodes van Noordhoff in de nieuwste digitale omgeving, dus deze workshop is alle vakken relevant en interessant.

  • Doelgroep: Alle docenten die kennis willen maken met en zich willen verdiepen in gepersonaliseerd leren in de digitale omgeving van Noordhoff.
  • Aard: Kennismaking en verdieping
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: ‘De’ docent bestaat niet! Inzichten uit een internationaal onderzoek naar ‘De werkdag van de leraar’

Door: Regine Reincke van Noordhoff

‘Wat doet een leraar nu zoal op een dag? Tegen welke problemen loopt hij/zij aan? Waar zou hij/zij mee geholpen zijn?’ Als je onderwijsmateriaal maakt, moet je natuurlijk verder kijken dan je methode-neus lang is. Noordhoff liet een vergelijkend onderzoek uitvoeren in drie landen en deelt de belangrijkste bevindingen daaruit graag met u. Uiteraard is er in de workshop ruimte voor discussie en reflectie.

  •  Doelgroep: Docenten die meer willen weten over leermiddelontwikkeling
  • Aard:  Kennismaking, verbreding/verdieping
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: Formatief evalueren met de adaptieve leeromgeving van Noordhoff.

Door: Maartje Nix van Noordhoff

In één oogopslag zie je waar je leerlingen goed in zijn én waaraan ze nog moeten werken.  De opdrachten en oefenprogramma’s zijn adaptief, zodat leerlingen die de stof beheersen verder kunnen en anderen extra kunnen oefenen. Maatwerk dus, met gemotiveerde leerlingen als gevolg! Een interactieve workshop met veel gelegenheid om vragen te stellen.  Ook geschikt voor docenten die benieuwd zijn naar wat een leeromgeving als deze jou zou kunnen opleveren.

  • Doelgroep: Docenten die de adaptieve leeromgeving van Noordhoff gebruiken, of overwegen met deze leeromgeving te gaan werken.
  • Aard:  Kennismaking, verdieping, uitwisseling
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: Ontdek je sterke punten

Door: Jerryt van den Born van Het Zuiderlicht

Heb jij de kans om dat wat jij het beste kan, elke dag te doen? De kans bestaat dat je dat niet doet, en daarmee worden natuurlijke talenten jammer genoeg niet benut.

Ontdek je sterke punten en leer je je eigen talenten kennen en deze in te zetten voor persoonlijk en zakelijk succes.

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: kennismaking
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: ‘’ Oplossingsgericht Coachen”

Door: Wiep Diever van TerraStart

Hoe kun je op eenvoudige wijze een probleem ombuigen naar een oplossing? In deze workshop krijg je handvaten aangereikt hoe je in gesprekken met collega’s, leerlingen, ouders kunt komen tot praktische oplossingen.

  • Doelgroep: Voor iedereen die met leerlingen en met collega’s samenwerkt.
  • Casussen te bespreken en tools te geven over hoe men er zelf in de praktijk mee kan werken.
  • Duur: 45 minutenuten


  1. Ronde 1: Hoe creëer je een lerend kader tijdens een FC Groningen Voetbalactiviteit waarbij plezier centraal staat?

Door: Simon Cageling van FC Groningen

Tijdens de workshop zal een kijkje in de keuken worden genomen bij de FC Groningen Trainen als een Prof – activiteiten. Met deze activiteiten stimuleert FC Groningen zo veel mogelijk kinderen tot sport en bewegen. In de workshop wordt uitgeleg gegeven over de structuur en methodes tijdens deze activiteiten en wat jij hier in je eigen lespraktijk hier mee kunt.

  • Doelgroep: Docent, met name gericht opo de onderbouw
  • Aard: Verbreding/verdieping
  • Duur: 45 minuten

www.fcgroningen.nl/trainenalseenprof


  1. Ronde 1: Office 365 inspiratie sessie voor Educatie

Door: A. Schrijvers

Een inspiratie sessie die aanzet tot het volgen van de Office 365 trainingen die OGN worden aangeboden. Met namen de voordelen die Office 365 bied in het onderwijs zullen naar voren komen.

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: kennismaking
  • Duur: 45 minuten

  1. Ronde 1: Duurzaam scenario bedenken op jouw locatie: Hoe kan ik meedenken in een duurzame locatie?

Door: Reinier Veenhoff en Emma Rijpsma

Dat het reduceren van fossiele brandstof belangrijk is voor het behoud van onze wereld daar is bijna iedereen van overtuigd. Het informeren en stimuleren van jeugd om met behoud van comfort mee te werken aan de reductie van de uitstoot van CO2 draagt substantieel bij aan het structureel verduurzamen van onze planeet. De onderwijsgroep Noord is zich dat terdege bewust en heeft ervoor gekozen om niet alleen het onderhoud voor haar locaties in handen te geven van Strukton maar ook de advisering op het gebied van duurzame oplossingen. Strukton hanteert hiervoor de methode van scenario denken. Hierbij worden haalbare technische oplossingen gecombineerd met het groot onderhoud waarbij een terugverdien model ten grondslag lig aan de investering die hiervoor gedaan moet worden.

In deze workshop wordt het model uitgelegd en worden praktische handvatten gegeven over hoe je zelf terug verdienbare scenario’s kunt herkennen en samen met Strukton kan komen tot een duurzame (school) locatie.

  • Doelgroep: Iedereen die bij wil dragen aan een duurzame eigen vestiging.
  • Aard: Kennismaking en uitwisseling
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: ‘‘Vernieuwend onderwijs heeft geen klaslokalen nodig’’

Door: dhr. Roelof Wind (directeur en ontwikkelaar WDB) en dhr. Sjoerd Betten (architect WAA).

Op zoek naar de passende huisvestingsvormen voor vernieuwend onderwijs. Is het klaslokaal nog wel nodig of zorgen ict toepassingen, projectonderwijs en onderwijsconcepten zoals flipping de classroom ervoor dat een studielandschap met een grote diversiteit aan ruimten beter faciliterend is?

Welke rol spelen bedrijven en start-ups in het onderwijs? Wordt de nieuwe school wellicht steeds meer een bedrijfsverzamelgebouw?

Of heeft het studielandschap inmiddels alweer afgedaan en moeten we terug naar strikt klassikaal onderwijs in kleine groepen met voor ieder een veilige vaste leeromgeving?

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: Uitwisseling
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: Ontdek jouw ‘who, what, why’ oftewel, de unieke waarde van jouzelf!

Door: Gerda van Limburg van IINUA

In deze mini-workshop leer ik jou in vogelvlucht ontdekken wat jouw talenten zijn, wie jij bent als persoon en waarom jij doet in je leven wat jij doet. Kortom, ik leer jou jouw unieke waarde ontdekken. Benieuwd hoe ik dat doe? Schrijf je in!

  • Doelgroep: Iedereen die zijn of haar unieke waarde wil leren ontdekken
  • Aard: Kennismaking en uitwisseling
  • Duur: 45 minuten

Www.iinua.nl


  1. Ronde 1: Starten met werken met leerdoelen én je lesmethode.

Door: Mart van der Linden van ThiemeMeulenhoff

Bepaalt de hoofdstukindeling van je lesmethode jouw lesinhoud? Of wil je het helemaal anders?

In deze workshop maak je kennis met het werken met leerdoelen en hoe je daarmee kunt starten in combinatie met je lesmethode!

  • Doelgroep: Docenten VO
  • Aard: Kennismaking met het onderwerp
  • Duur: 45 minuten


  1. Ronde 1: Rechtspositie

Door: Hayo Bohlken, bestuurder bij AOB

Workshop over de rechten en plichten van personeel in het onderwijs. Gebaseerd op de verschillende cao’s en wetgeving ga ik in op de individuele rechtspositie. Er is ruimte voor vragen en als workshopleider zal ik de workshop verlevendigen met voorbeelden uit de praktijk.

  • Doelgroep: iedereen
  • Aard: kennismaking met relevante wetgeving en cao en AOB, uitwisseling van praktijkvoorbeelden tussen workshopleider en personeel OGN.
  • Duur: 45 minuten

www.aob.nl